08. 05. 2019
Řada služeb spojených s bydlením se platí zálohově. Ať už bydlíte ve vlastním, družstevním či nájemním bytě, nemusíte být spokojeni s vyúčtováním zálohových úhrad. V takovém případě můžete požadovat vysvětlení či podat reklamaci. U koho stížnost uplatnit a jak vyúčtování reklamovat? Co dělat, když se roční vyúčtování opozdí?
Rozsah poskytovaných služeb se v jednotlivých bytech liší – v běžném panelovém domě jde nejčastěji o dodávky tepla a vody, odvádění odpadních vod, provoz výtahu, odběr elektřiny pro osvětlení společných prostor, poplatky za odvoz komunálního odpadu a úklid. Ať už zajišťuje služby kdokoli, po skončení zúčtovacího období se vyúčtovávají zálohové platby za služby podle jejich skutečné spotřeby a nákladů. Výsledkem vyúčtování je tedy přeplatek či nedoplatek.
Zúčtovací období zpravidla činí 12 měsíců. Ten, kdo služby zajišťuje, tedy podle konkrétní situace dodavatel elektřiny či plynu, společenství vlastníků jednotek, družstvo či u nájmu bytu pronajímatel, musí vyúčtování doručit příjemci služeb (tedy vlastníku bytu či jeho nájemci v případě, že se jedná o nájem bytu nebo o družstevní byt) nejpozději do čtyř měsíců po skončení zúčtovacího období. Toto období bývá většinou od ledna do prosince, proto do konce dubna může příjemce služeb očekávat roční vyúčtování.
Pokud jde o nájemní bydlení, je v nájemní smlouvě obvykle stanoveno, jaké služby bude pronajímatel nájemci zajišťovat. Při určení rozsahu zajišťovaných služeb hraje roli i vybavení bytu. Pokud je v nájemním bytě plynový kotel, je na dohodě mezi pronajímatelem a nájemcem, kdo z nich uzavře smlouvu o dodávkách plynu. Zde záleží i na době trvání nájmu. U nájmů na dobu neurčitou nebo trvajících několik let je výhodnější, když smlouvu s dodavatelem energií uzavře přímo nájemce. U nájmů trvajících jen několik málo měsíců se to s ohledem na administrativní zátěž nemusí vyplatit.
Příjemce služeb může požádat o nahlédnutí do podkladů k vyúčtování a má právo si vyžádat doložení nákladů na jednotlivé služby a požadovat vysvětlení, jakým způsobem byly služby rozúčtovány a jak byly stanoveny zálohy na služby. Zároveň mu musí být umožněno pořídit si kopie podkladů k vyúčtování. Do 30 dnů ode dne doručení vyúčtování také může proti němu podat námitky. Na vyřízení je pak stanovena lhůta 30 dní počítaná od doručení námitek.
Zpozdí-li se vyúčtování služeb nebo vyřízení námitek, má příjemce služeb právo, aby mu ten, kdo služby zajišťuje, zaplatil pokutu, maximálně ve výši 50 Kč za každý den zpoždění. Na pokutu nevznikne nárok, jestliže například pronajímatel sám obdržel vyúčtování služeb nebo podklady k němu v takovou dobu, že nemohl vyúčtování včas nájemci předložit nebo vyřídit námitky. Ovšem samozřejmě pronajímatel musí postupovat co nejrychleji.
Zvláštní pravidla ohledně vyúčtování platí pro dodávky plynu a elektřiny. Řídí se zákonem, ale i smlouvou o dodávkách energií a obchodními podmínkami. Informace o způsobu uplatnění reklamace lze často najít na internetových stránkách dodavatele. Dodavatelé někdy vyzývají zákazníky, aby reklamovali vyúčtování telefonicky prostřednictvím zákaznické linky. Ty lze využít pro získání prvotní informace, ovšem pak by měla následovat písemná reklamace, abyste měli důkaz o podání a obsahu uplatněné reklamace.
Dodavatel energií musí vyřídit reklamaci vyúčtování nejpozději do 15 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace. Uzná-li ji za oprávněnou, je povinen vyrovnat rozdíl v platbách do 30 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace. Nedodrží-li tuto lhůtu v případě reklamace vyúčtování elektřiny, vzniká odběrateli právo na náhradu 600 Kč za každý den prodlení, nejvýše však 24 000 Kč. U plynu se jedná o náhradu 750 Kč za každý den prodlení, maximálně však 7 500 Kč.
Jestliže dodavatel elektřiny či plynu nevyřídí reklamaci ke spokojenosti zákazníka nebo tak neučiní ve stanovené lhůtě, může se zákazník obrátit na Energetický regulační úřad. Případně může být vyúčtování elektřiny a plynu předmětem soudního sporu, tak jako vyúčtování ostatních služeb. Ovšem je třeba upozornit, že podání reklamace nezbavuje povinnosti zaplatit případné nedoplatky na službách. Pokud se později ukáže, že reklamace je oprávněná, případně dojde k dohodě, bude neoprávněně fakturovaná částka vrácena.
Zdroj: www.dtest.cz
Autor: Blanka Rosková
Zajišťuji prodej nemovitostí s kompletním servisem od začátku
do konce.
- Home Stanging 'příprava nemovitosti na prodej (zvýšení hodnotu nemovitosti interierovou úpravou)
- video prohlídky (urychlí prodej, snižuje počet zbytečných prohlídek a osloví i ty , kteří v tuto
chvíli na realitních serverech nehledají (FB, YouTube)
- běžná inzerce vč. využitím plánů dispozic nemovitosti
- kompletní finanční servis se zajištěním hypotéky s možností individuální slevy na úrocích a
úhradě za odhad
Dlouhá léta jsem pracovala jako vedoucí hospodářské správy a správy budov jedné velké liberecké firmy. Měla jsem na starosti stav a chod nemovitostí společnosti. Po roce 1989 jsem pracovala jako oblastní vedoucí stavební spořitelny. Následně jsem přešla na zařazení manažerky externí prodejní sítě banky. Nyní zhodnocuji své dlouholeté zkušenosti jak v oblasti realit, tak v oblasti jejich financování. Velmi ráda využiji svých znalostí na řešení Vašich požadavků a problémů.
Na setkání s Vámi se těší realitní makléřka a finanční poradkyně Banka Rosková
Moje motto: Život je šance - využij ji.
V oblasti financování Vám vyřeším:
- hypotéku klasickou na bydlení, rekreační objekty a pozemky
- refinancování hypotéky (zpracování obratem)
- americkou hypotéku, tj. úvěr kdy se ručí nemovitostí a může se úvěr využít na cokoli
- úvěry ze stavebního spoření ( překlenovací a to i když v současné době stav. spoření nemáte založené) , řádný úvěr
Mé poradenství je zdarma. Čím lépe se přiravíte např. na koupi nemovitosti, tím snadnější pro Vás bude realizace koupě v okamžiku, kdy najdete nemovitost,která Vás osloví. Předejte tím např. hrozbě propadnutí zálohového rezervačního poplatku na koupi nemovitosti, z důvodu odstoupení od koupě protože jste nezíkali na koupi hypotéku.
Oslovilo Vás něco ? Potřebujete něco vyřešit? Zvažujete koupit nemovitost ihned nebo výhledově?
Neváhejte a pište nebo volejte ráda se s Vámi setkám jak prostřednitvím internetu na dálku (Messenger, Viber, WhatsApp, Skype), tak osobně .
Blanka Rosková
majitelka kanceláře Domu realit
tel. 777 578 244
Mail: info@reality-finance-zajisteni.cz
kancelář:
Moskevská 28, 460 01 Liberec 1
FB Reality & zajištění (reality)
FB poradna.nemovitosti.finance (finanční produkty)
YouTube Blanka Rosková
Úřední hodiny přizpůsobuji potřebám klientů, po předchozí dohodě.
Jsem Vám k dispozici 7 dnů v týdnu pro řešení Vašich realit a financí.
IČO Blanka Rosková 14809231, adresa sídla firmy: Strážiště 40, 294 13 Strážiště
IČO Finance & zajištění s.r.o. 631493564, adresa sídla společnosti shodná sadresou kanceláře:
Moskevská 28, 460 01 Liberec 1