Na co si dát pozor při nákupech na internetu a jaká máte práva

Na co si dát pozor při nákupech na internetu a jaká máte práva

Co je online nakupování, už dávno není třeba vysvětlovat. Dokonce i ti, kteří nákupům přes internet dlouho odolávali, většinou v průběhu posledních měsíců „podlehli“ a vyzkoušeli je. Mnozí tak zjistili, jak pohodlné a rychlé takové nakupování může být. O to víc je ale důležité, abychom také znali případná rizika online nákupů i svá základní práva.

Ochranná lhůta 14 dní na odstoupení od smlouvy

Velkou výhodou online nákupů je to, že podle zákona máte nárok zakoupené zboží do 14 dnů bez udání důvodu vrátit. Je to proto, že jste si je koupili tzv. distančním způsobem, tedy na dálku, a neměli jste předtím možnost si zboží prohlédnout nebo vyzkoušet. A je jedno, jakým způsobem jste po zaplacení objednávky zboží převzali. Jestli osobně v kamenné prodejně e-shopu, přes kurýrní službu nebo prostřednictvím pošty. 

Pokud tedy budete chtít využít svého práva a zboží vrátit, měli byste vědět, že tím odstupujete od kupní smlouvy a o této skutečnosti máte prodejci dát vědět předem. A to právě ve lhůtě 14 dnů od převzetí zboží. Obvykle stačí e-mailem nebo telefonicky. Na vrácení zboží pak máte dalších 14 dní.

Někteří prodejci na odstoupení od smlouvy nabízejí dokonce delší lhůty než je 14 dnů, což může být někdy velká výhoda. Například když víte, že budete zrovna na dovolené a objednané zboží za vás vyzvedne přítel nebo někdo z rodiny.

Pozor ale, zboží určené ke vrácení nesmíte začít používat, ani nijak upravovat nebo dokonce poškodit. Odstraněná visačka z oblečení by neměla vadit, ale pokud například oblečení vyperete nebo odstraníte třeba obal, který plnil hygienickou funkci, je možné, že vám prodejce odstoupení od smlouvy neumožní.

Kontrolujte, zda zboží dorazilo nepoškozené

Když přebíráte zboží, jste povinni je zkontrolovat. Tato povinnost se vztahuje na jeho případné poškození, například při přepravě. Nevztahuje se však na to, jestli jste se zbožím spokojeni a splňuje vaše představy. Pokud nesplňuje, uplatňujete už výše zmíněnou čtrnáctidenní ochrannou lhůtu.

Pokud však zboží bylo poškozené a vy to zjistíte až později, můžete uplatnit reklamaci. A to i přesto, že máte povinnost zboží při převzetí zkontrolovat. Prodejce totiž vaši reklamaci musí přijmout a nemůže ji jednoduše odmítnout s odůvodněním, že jste si zboží řádně nezkontrolovali. 

Podle zákona se totiž po dobu prvních šesti měsíců od převzetí předpokládá, že za poškození zboží odpovídá prodejce, nemůže-li prokázat opak. Jako důkaz o opaku však nemůže sloužit jen váš podpis, kterým jste stvrdili převzetí zboží v dobrém stavu. Prodejce musí předložit jiné důkazy o tom, že zboží zaslal v bezvadném stavu.

U reklamací dále platí, že zboží nemusíte vracet v originálním obalu. Dokonce ani nejste povinni předávat reklamované zboží i s dalším příslušenstvím. Například nemusíte nutně vracet nabíječku od mobilu nebo třeba sluchátka, pokud je předmětem reklamace samotný mobilní telefon.

Reklamaci musíte uplatnit podle zákona do dvou let od koupě, pokud to nebylo stanoveno jinak v kupní smlouvě a nemáte prodlouženou záruku. To platí stejně pro zboží z kamenných prodejen i e-shopů. Prodejce má ze zákona pak povinnost reklamaci vyřídit nejpozději do 30 dnů ode dne jejího uplatnění.

Kdy vrací prodejce peníze při uplatnění ochranné lhůty?

Prodejce má povinnost vám peníze za zboží vrátit do 14 dnů a to stejnou cestou, jakou je od vás přijal, pokud se tedy nedohodnete jinak. Poštovné za vrácení zboží ale obvykle platíte vy, nicméně někteří prodejci a e-shopy nabízejí možnost vrátit zboží na jejich vlastní náklady. 

Pokud dojde k tomu, že vám prodejce peníze včas nevrátí, určitě ho písemně na tuto skutečnost upozorněte. Jestliže nebude reagovat, zvažte zaslání tzv. předžalobní výzvy. V ní upozorněte na přesnou výši částky, kterou vám má vrátit, a shrňte veškeré skutečnosti týkající se vašeho řádného odstoupení od smlouvy. Současně ho upozorněte, že v případě nevrácení dlužné částky do určité doby, se obrátíte na soud.

Můžete využít i chargeback nebo se obrátit na ČOI

Většina prodejců a e-shopů je poctivých, nicméně můžete se setkat i se situací, kdy jste za zboží zaplatili už během objednávky a zboží vám stále nedorazilo. A prodejce bohužel na vaše upozornění nereaguje. V tomto případě máte právo také odstoupit od smlouvy nebo využít tzv. chargeback. To je zpětná platba, o kterou je možné zažádat u svojí banky. Podmínkou však je, že jste zboží zaplatili platební kartou.

K žádosti o chargeback je vhodné přiložit veškeré dokumenty, které dokládají komunikaci s prodejcem a pokud prodejce neprokáže, že vám zboží doručil, vaše banka obrazně řečeno stáhne částku zpátky od banky prodejce na váš účet. Jen důležité upozornění - vaše banka není povinna vám vyhovět. Nicméně ve většině případů banky svým klientům vycházejí v těchto případech vstříc.

A pokud by přece jen byl s vaším online nákupem jakýkoliv problém a nebylo možné ho s prodejcem vykomunikovat, můžete se obrátit ještě i na Českou obchodní inspekci (ČOI) a řešit svoje problémy s nepoctivým e-shopem nebo prodejcem v rámci stížnosti a předání podnětu k prošetření.

Blanka Rosková
Autor: Blanka Rosková

 

Zajišťuji prodej nemovitostí s kompletním servisem od začátku

do konce.

- Home Stanging 'příprava nemovitosti na prodej (zvýšení hodnotu nemovitosti interierovou úpravou)

- video prohlídky (urychlí prodej, snižuje počet zbytečných prohlídek a osloví i ty , kteří v tuto     

  chvíli na realitních serverech nehledají  (FB, YouTube)

- běžná inzerce vč. využitím plánů dispozic nemovitosti

- kompletní finanční servis se zajištěním hypotéky s možností individuální slevy na úrocích a     

  úhradě za odhad

Dlouhá léta jsem pracovala jako vedoucí hospodářské správy a správy budov jedné velké liberecké firmy. Měla jsem na starosti stav a chod nemovitostí společnosti. Po roce 1989 jsem pracovala jako oblastní vedoucí stavební spořitelny. Následně jsem přešla na zařazení manažerky externí prodejní sítě banky. Nyní zhodnocuji své dlouholeté zkušenosti jak v oblasti realit, tak v oblasti jejich financování. Velmi ráda využiji svých znalostí na řešení Vašich požadavků a problémů.

Na setkání s Vámi se těší realitní makléřka a finanční poradkyně Banka Rosková

Moje motto: Život je šance - využij ji. 

V oblasti financování Vám vyřeším:

- hypotéku klasickou na bydlení, rekreační objekty a pozemky

- refinancování hypotéky (zpracování obratem)

- americkou hypotéku, tj. úvěr kdy se ručí nemovitostí a může se úvěr využít  na cokoli

- úvěry ze stavebního spoření (  překlenovací a to i když v současné době stav. spoření nemáte založené) , řádný úvěr

stavební spoření vč. servisu

- životní pojištění (klasické i úrazové) pro dospělé i děti

- neživotní pojištění (nemovitosti, domácnosti,auta) 

Mé poradenství je zdarma. Čím lépe se přiravíte např. na koupi nemovitosti, tím snadnější pro Vás bude realizace koupě v okamžiku, kdy najdete nemovitost,která Vás osloví. Předejte tím např. hrozbě propadnutí zálohového rezervačního poplatku na koupi nemovitosti, z důvodu odstoupení od koupě protože jste nezíkali na koupi hypotéku.

Oslovilo Vás něco ? Potřebujete něco vyřešit? Zvažujete koupit nemovitost ihned nebo výhledově?

Neváhejte a pište nebo volejte ráda se s Vámi setkám jak prostřednitvím internetu na dálku                  (Messenger, Viber, WhatsApp, Skype), tak osobně .

Blanka Rosková

majitelka kanceláře Domu realit 

tel. 777 578 244

Mail: info@reality-finance-zajisteni.cz

kancelář:

Moskevská 28, 460 01 Liberec 1

FB Reality & zajištění (reality)

FB poradna.nemovitosti.finance (finanční produkty)

YouTube Blanka Rosková

Úřední hodiny přizpůsobuji potřebám klientů, po předchozí dohodě.

Jsem Vám k dispozici 7 dnů v týdnu pro řešení Vašich realit a financí.

 

 

 

IČO Blanka Rosková 14809231, adresa sídla firmy: Strážiště 40, 294 13 Strážiště

IČO Finance & zajištění s.r.o. 631493564, adresa sídla společnosti shodná sadresou kanceláře:

Moskevská 28, 460 01 Liberec 1

 

Stáhněte si zdarma

Pět užitečných tipů pro vaši peněženku

zpracováním osobních údajů